Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan komen er natuurlijk veel zaken bij kijken. Zo ook het managen van legal documents, oftewel juridische documenten. Je hebt te maken met verschillende documenten zoals contracten, regelgevingen, overdrachtsdocumenten en nog andere zaken. Als bedrijf is het belangrijk dat je deze zaken goed in orde hebt. Niet alleen voor jezelf maar ook voor in de toekomst ga je merken dat dit noodzakelijk is. Het managen van legal documents kun je op verschillende manieren doen. Hieronder lees je precies hoe je dit het beste kunt regelen, zodat je daar niet zoveel tijd aan kwijt bent en dat je met een gerust hart bezig kunt gaan met andere zaken.
Geef de documenten een naam
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om de verschillende documenten te identificeren, je moet de documenten een naam geven. Het is namelijk van belang dat je de documenten terug kunt vinden mochten deze nodig zijn om bepaalde redenen. Zo kun je gemakkelijk de contracten een naam geven op naam en contract. Op die manier kun je ze makkelijk terugvinden en houd je overzicht in de verschillende papieren die je hebt. Een naam geven aan documenten lijkt heel eenvoudig. Toch is het van belang om ze een naam te geven op type document en de relevantie van een document. Hoe belangrijker een document is, des te belangrijker de naam moet zijn. Ook moet de naam relevant zijn voor het document. Kies dus liever een lange naam dan een veel te korte naam voor een document. Op die manier blijf je het overzicht bewaren met het managen van je legal documents.
Gebruik een handig opslagsysteem
Daarnaast is het ook van belang om je documenten op te slaan in een duidelijk opslagsysteem. Hiervoor kun je ook verschillende manieren gebruiken. Mocht dit voor jou als bedrijf een moeilijke opgave zijn, dan kun je altijd gebruikmaken van IrisECM, zij kunnen voor jou helpen met het managen van belangrijke juridische documenten. Op die manier hebben zij het overzicht voor jou en kunnen ze je advies geven waar dat nodig is. Toch is het verstandig om ook zelf mee te kijken in een opslagsysteem. Op die manier weet je precies waar de documenten worden opgeslagen en waar je ze terug kunt vinden.
Een opslagsysteem kan fysiek bestaan, je kunt bijvoorbeeld diverse mappen maken met de documenten erin. Het is echter wel van belang dat je de documenten veilig bewaard. Op die manier is de kans op diefstal aanzienlijk kleiner. Daarnaast heb je ook de optie om online diverse legal documents te bewaren. Op die manier kun je gemakkelijk inloggen op een computer om het juiste document tevoorschijn te halen.
Bij beide opties is het van belang dat je voor een systeem kiest dat jij zelf ook snapt. Zo is het belangrijk dat je mappen aanmaakt met diverse submappen zodat elk document een ander plekje krijgt. Een document is namelijk erg lastig terug te vinden als je een wirwar aan mappen hebt. Zo kun je bijvoorbeeld een map ‘contracten’ aanmaken, met daarin mappen voor verschillende afdelingen. Op die manier blijft het voor jou overzichtelijk.
Blijf op de hoogte van deadlines
Verder is het ook van belang dat je de verschillende deadlines in de gaten houdt. Er gaan namelijk best wel wat deadlines gepaard met legal documents. Zo is het van belang dat je overzicht houdt in de aflopende contracten of dat je weet wanneer een indieningsdatum is voor een juridisch document. Als je dat in de gaten houdt, dan kun je ook vroegtijdig actie ondernemen waar dat nodig is. Op die manier blijven de legal documents up to date en hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
500+ kozen voor juridische hulp via advocaat-kosten.nl
Erg prettig om met een professional van gedachte te wisselen en advies te ontvangen.
Zeer fijn contact en duidelijke tips. Soms wat moeilijkere termen maar dat hoort er bij.
Zeer correct en duidelijke uitleg, ben zeer tevreden!
Vlotte reactie op mijn vragen, adviezen gekregen waar ik mee verder kon.
Snelle reactie. Vriendelijk geholpen en goed doorverwezen naar de juiste advocaat.
We zijn goed en duidelijk geholpen en het was duidelijk dat mevrouw ons goed hielp met hoe we verder moesten met ons probleem.
Behoefte aan juridische hulp?
De juristen van de Omnius Intakebalie helpen je bij het selecteren van de juiste advocaat en het doorgeven van je contactaanvraag. De adviezen van de intakebalie zijn kosteloos en vrijblijvend.
Omnius Intakebalie is onderdeel van een landelijk netwerk van meer dan 300 advocaten en notarissen. Hierdoor heb je altijd een advocaat of notaris in de buurt.
7 dagen per week bereikbaar | Gratis juridische intake | Juridische oplossing voor elke situatie | Eerlijke tarieven
Gerelateerde blogs
Juridische hulp bij de verkoop van een bedrijf
De verkoop van een bedrijf is een ingrijpend en complex proces. Om welke reden iemand ook besluit te verkopen, .. >
Wat is ontslag op staande voet?
Ontslag op staande voet is als het trekken aan de noodrem: een drastische maatregel die een werkgever kan nemen .. >
Wat zijn de taken van een vennootschapsrecht advocaat?
Het vennootschapsrecht dekt alle wetten, administratieve procedures en rechterlijke beslissingen die specifiek van toepassing zijn op rechtspersonen. Dit rechtsgebied .. >
Wat doet een letselschade advocaat en wat zijn de kosten?
Je hebt schade opgelopen door een ander persoon. Je hebt misschien een whiplash opgelopen, werd gebeten door een hond .. >
Arbeidsrecht: ontslag
Als werknemer geniet u bescherming tegen ontslag volgens het Nederlandse arbeidsrecht. Mocht het toch tot een ontslag komen, dan .. >
Hoe zit het met letselschade en de schadevergoeding?
Wat is letselschade juist? Letselschade verwijst naar de lichamelijke of geestelijke schade die je door een ongeval oploopt. Er .. >