Zodra je een product koopt, ga je een koopovereenkomst met de verkoper aan. Van de consument wordt verwacht dat zij betalen voor de producten die zij kopen en van de verkoper wordt verwacht dat zij een deugdelijk product leveren. In de meeste gevallen gaat dit goed. Toch is online winkelen niet geheel zonder risico’s. In sommige gevallen wordt een product bijvoorbeeld beschadigd geleverd. In dat geval wil je de koopovereenkomst verbreken. Maar wanneer mag dat? En hoe maak je een aankoop ongedaan?

Let op: als het conflict uit de hand dreigt te lopen en geen van beide partijen tot een compromis weet te komen, dan kan het verstandig zijn om juridisch advies in te winnen. Een eerste gesprek is meestal vrijblijvend en gratis en enkel bedoeld om te adviseren over de situatie. Maak hier zeker gebruik van als je er zelf niet meer uit dreigt te komen.

Wanneer mag ik een aankoop ongedaan maken?

Het is niet toegestaan om een aankoop zomaar ongedaan te maken. Hier moet wel een goede reden voor zijn. In de eerste plaats moet het product dat je hebt gekocht, aantoonbaar ondeugdelijk zijn. Dat wil zeggen dat het product bijvoorbeeld binnen zeer korte tijd kapot is gegaan, zonder dat je daar zelf invloed op hebt gehad.

Daarnaast kan je niet zomaar overgaan tot ontbinding van de koopovereenkomst. De verkoper moet wel op de hoogte zijn gebracht van de problemen. Geef aan waarom je niet tevreden bent over het product en of hier iets aan gedaan kan worden. Het is altijd belangrijk om dit eerst met de verkopende partij te bespreken en ze zelf de mogelijkheid te bieden om het probleem op te lossen.

Je bent als consument verplicht om de verkoper de mogelijkheid te bieden het op te lossen. Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld toestemt met een reparatie of het feit dat er kosteloos een geheel nieuw product wordt opgestuurd. Het is wel de bedoeling dat er niet te lang op een oplossing hoeft te worden gewacht. De verkopende partij moet dit dan ook op korte termijn aanbieden.

Wil het bedrijf niet met een oplossing komen en weigert hij op alle manieren om je tegemoet te komen? Dan mag je besluiten om de koop volledig ongedaan te maken. Dit doe je meestal door het product terug te sturen.

Hoe moet ik een koopovereenkomst ontbinden?

Wil het bedrijf je niet tegemoetkomen en ben je tot de conclusie dat het ontbinden van de koopovereenkomst de beste optie is? Dan vraag je je vast af hoe je dit precies moet aanpakken. De beste manier om dit te doen is door schriftelijk bericht te doen. Leg uit welk contact er al tussen jou en de verkoper is geweest en dat het resultaat nog altijd teleurstellend is. Het effect van het ontbinden is dat je het product terug moet sturen en dat het bedrijf verplicht is om je geld terug te storten. Dit is anders dan het herroepingsrecht, omdat dit meestal gebeurt nadat deze veertien dagen zijn verstreken.

Gerelateerde blogs

Behoefte aan juridische hulp?

De juristen van de Omnius Intakebalie helpen je bij het selecteren van de juiste advocaat en het doorgeven van je contactaanvraag. De adviezen van de intakebalie zijn kosteloos en vrijblijvend.

Omnius Intakebalie is onderdeel van een landelijk netwerk van meer dan 300 advocaten en notarissen. Hierdoor heb je altijd een advocaat of notaris in de buurt.